دیلی جالب

۱۳۸۸ بهمن ۲۴, شنبه

اصول طراحی صفحات وب


حداقل در حال حاضر، كمبود مهمی كه در مورد صفحات سرگرمی وجود دارد تفاوت كلی بین شمایل صفحات وب با شكل اصلی سرگرمی واقعی با صفحات وب مقایسه كنند، به سادگی به عدم واقعگرایی صفحات وب نسبت به رسانه اصلی پی میبرند .

● طراحی صنعتی
چگونه یك مشتری جنس مورد نظر خود را شناسایی و ردیابی میكند، و احتمالا پیشنهادات خوبی را برای فروش بر روی صفحه وب ارائه میدهد؟ این مبارزه طلبی طراحی صفحات تجاری وب میباشد
بیشترین تولید كنندگان صنعتی با جدیت به سمت مشتریانشان جهت گیری كرده و صفحات طراحی شده برای كمپانیهای صنعتی، میبایست تعصبات مشتری گرایانه قوی داشته باشند.
گرایش به مشتری در روشی كه صفحات صنعتی، مشتری را چه از لحاظ تصویری و چه از لحاظ تعاملی درگیر میكنند، دیده میشود. صفحات صنعتی غالبا معمولیتر از صفحات دیگر به نظر میدهند.
● صفحات صنعتی در كل دارای سه عنصر میباشند
۱ ) خصوصیات محصول: هر مشتری میبایست بتواند یك محصول خاص را از میان مجموعه ای از محصولات مشخص كند. این كار میتواند به صورت تصویری، با استفاده از یك لیست انتخابی یا با استفاده از یك برنامه جستجو انجام شود.
۲) مشخصات محصول: بیشتر محصولات صنعتی همراه با اطلاعاتی عرضه میشوند كه صفحه مشخصات نامیده میشود یك صفحه مشخصات تركیبی از متن، تصویر و توصیفاتی در مورد كارایی محصول در یك ورق كاغذ میباشد. خصوصیات كارایی یا تصویر توصیف كننده ساختار كالا، اغلب عامل فروش یك محصول میباشند.
البته با توجه به قابلیتهای وب، ایجاد صفحه مشخصات كالا در وب به روش سنتی، محدود كننده به نظر میرسد. مشخصات كارایی كالا میتواند به صورت سه بعدی و همراه با حركت ایجاد شود، همچنین خود محصول در حال انجام عمل، قابل نمایش باشد.
۳) ارتباط با مشتری: ‏‏‏كارتهای جالبی را كه در آنها از شما سئوال میشود «آیا مایلید كه نمایندگی سرویسهای مشتری در مورد كالایی خاص با شما تماس بگیرد؟» را بخاطر بیاورید. با استفاده از وب سئوالات تقریبا پس از پرسیده شدن جواب داده خواهند شد.

●طراحی صفحات خرده فروشی
صفحات خرده فروشی كاملا با صفحات صنعتی متفاوت است چرا كه در مورد محصولات خرده فروشی، انتقال اطلاعات تكنیكی چندان مورد توجه نمیباشد. بهر حال چیزی كه در این نوع صفحات دارای اهمیت بسیار است، تطابق تصاویر با اصل میباشد.
▪ در این نوع طراحی باید مسائل زیر را در نظر گرفت:
۱ ) خصوصیات تصویری و سازمانی فروشندگی خرده فروشیهای موفق چیست؟
۲ ) اجزا ساختاری خرده فروشی چیست؟
۳ ) از چه خصوصیات وب میتوان به گونه ای موثر در طراحی صفحات خرده فروشی سود جست؟

●صفحات تجاری
صفحاتی كه برای مخاطبین تجاری طراحی میشوند با صفحات خرده فروشی و صنعتی تفاوت دارند. به خاطر داشته باشید كه هر شركت دارای زندگی و یك شخصیت وجودی در زمینه محصولات ویژه یا عملیات فروش خاصی میباشد. یك شركت تلاش زیادی را صرف به تصویر كشیدن یك نمای حساب شده از خود میكند. این تلاش ممكن است شامل اسم،ارم شركت،رسم الخطی كه در مكاتبات شركت استفاده میشود. رنگهای مورد استفاده و اینكه دقیقا چه اسامی برای معرفی محصولاتشان میكنند، باشد.
یك صفحه تجاری میبایست منعكس كننده فرهنگ ان شركت باشد. این بدان معنی است كه صفحات وب یك بانك، اساسا با صفحات وب یك تولید كننده اسباب بازی متفاوت است.
● قطعات اصلی پازل صفحه وب تجاری شامل اجزا زیر میباشد:
▪ نام شركت رسما چگونه استفاده میشود؟ ایا به طور كامل نوشته میشود یا مخفف؟ ایا نام، یك نام تجاری ثبت شده است؟
▪ ایا نام شركت تحت قانون حق تكثیر میباشد؟
▪ ایا نام شركت همان آرم شركت است. یا یك طرح گرافیكی جداگانه میباشد؟ اندازه، مكان و جهت رسمی ان چگونه است؟
▪ ایا یك ارم تجاری یا یك نشان سازمانی است؟
▪ ایا اسامی محصولات، اسامی تجاری طراحی شده به شكل خاص میباشند؟
▪ ایا این نوع اسامی با قلم،وزن و تاكید متفاوتی نمایش داده میشوند؟
▪ آیا رسم الخط رسمی، برای بدنه اصلی مكاتبات وجود دارد؟
▪ ایا متن ترازبندی شده است یا دارای برامدگی و فرورفتگی است؟
▪ آیا اصلا رنگهای رسمی برای شركت وجود دارد؟
▪ ایا یك سلسله مراتب برای مكاتبات در شركت وجود دارد؟
▪ شما چگونه میتوانید سئوالات و تقاضاهایتان را به قسمتهای مختلف ابلاغ كنید؟

● موسسات آموزشی
موسسات آموزشی دارای اولین و بیشترین نشریات وب میباشند و همگی با مشگل ساختاری یكسانی مواجهند. كالجها و دانشگاهها، بیش از حد معمول ساخت یافته اند یا به عبارتی قسمت بندی شده به بخشهای مختلف میباشند، بنابراین صفحات وب میبایست حس مجازی تصویری از ارتباطات ساختاری داخل یك موسسه ارائه دهند بگونه ای كه حس قدم زدن در آن موسسه در بیننده القا شود.
جنبه یكسان صفحات آموزشی، ترتیب عملیات داخل موسسات میباشد. این مسئله در تضاد كامل با صفحات تولید كنندگان و فروشندگان جز میباشد. ترمهای مدارس همیشه مدت ثابتی دارند. تاریخ شروع و خاتمه از قبل دقیقا مشخص شده اند تقاضانامه و عملیات ورود به موسسه همگی استاندارد شده میباشند. گذراندن كل دوره تحصیلی اجباری است و معمولا میبایست تحت مجموعه ای از مراحل مشخص گذرانده شوند. كارنامها مقدار پیشرفت محصل را مشخص میكنند. دانش اموزان براساس پیشرفتشان طبقه بندی میشوند، در حقیقت بر اساس وضعیت قبولی هر مقطع طبقه بندی میشوند، این صفحات به دلیل كمبود آزادی عمل طراح، جز مشگل ترین صفحات از لحاظ طراحی میباشد.

● صفحات مربوط به سرگرمی
در مقابل صفحات تجاری، صفحات مربوط به سرگرمیها قرار دارند. درست است كه در اینجا هم ممكن است برخی محدودیتهای تجاری اعمال شوند(سونی، دیسنی و غیره )ولی این صفحات در معمولیترین و مورد قبولترین شكلشان دارای كمترین محدودیتهای طراحی بوده و آزادی عمل زیادی برای طراح وجود دارد. مشتریان سرگرمیها اغلب جز بی ثباترین و مشگلترین مشتریان برای شناسایی و ردیابی میباشند. موضوعی كه در سال گذشته مورد توجه ترین موضوعات بوده ممكن است دیگر موردتوجه نباشد.
● صفحات وب سرگرمی دارای خصوصیات زیر میباشد؛
▪ كمترین ساختارو عمل-عكس العمل بیشتر
▪ اعتماد بیشتر به تصویر نسبت به اطلاعات نوشتاری
▪ استفاده بیشتر از منابعی كه مشتریان بالقوه این نوع صفحات وب مجبور به یادگیری آن هستند.
▪ انجام محاسبات سطح بالا به منظور بهبود سرعت پردازنده، عمق نمایش و پهنای باند شبكه.
▪ حداقل در حال حاضر، كمبود مهمی كه در مورد صفحات سرگرمی وجود دارد تفاوت كلی بین شمایل صفحات وب با شكل واقعی سرگرمی واقعی مورد توجهشان مثل فیلم، كتاب، بازی، ضبط صوت، كنسرت و نمایش زنده و چیزهای دیگر را با صفحات وب مقایسه كنند، به سادگی به عدم واقعگرایی صفحات وب نسبت به رسانه اصلی پی میبرند. برای موفقیت صفحات سرگرمی وب یا باید واقعگرایانه صفحات وب با وسایل موجود در زندگی منطق شود و یا صفحات سرگرمی وبی طراحی شود كه هیچ مرجعی در دنیای واقعی برای مقایسه نداشته باشند


پس از تصمیم یک شرکت یا فرد در ایجاد یک سایت ، سه مسئله می‌بایست حل گردد تا آن سایت بر روی اینترنت قابل ملاحظه باشد.

● نکات اساسی اولیه
پس از تصمیم یک شرکت یا فرد در ایجاد یک سایت ، سه مسئله می‌بایست حل گردد تا آن سایت بر روی اینترنت قابل ملاحظه باشد.
الف ـ نکته اول نام سایت می‌باشد.
اما چون این نام می‌بایست منحصر به فرد باشد، ممکن است نام دلخواه شما قبلا توسط فرد دیگری گرفته شده باشد. بنابراین قبل از انجام سایر امور می‌باید نام منحصر به فردی برای سایت خود انتخاب نمایید. در ضمن چنانچه هم اکنون سایت شما آماده نمی‌باشد، می‌توانید نسبت به رزرو نام سایت خود اقدام نمایید تا بعدا فرد یا سازمان دیگری آن را نخرد. نکته ضروری در این رابطه آن است که تلاش کنید نام انتخابی شما با محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید بسیار نزدیک باشد و حاکی از آن باشد، چرا که هر ماه یک بار موتورهای جستجوگر تحت شبکه اینترنت ، اقدام به بروز کردن اطلاعات خود می‌کنند و اگر نام شما با کاری که می‌کنید سنخیت نداشته باشد، شما را شناسایی نمی‌کنند و در نتیجه به کاربران نیز معرفی نمی‌شوید و از یک بازاریابی و معرفی جهانی و رایگان محروم می‌شوید.
ب ـ نکته دوم فضایی است که صفحات وب شما آنجا قرار می‌گیرند.
بنابراین نیاز به یک سرور دارید که می‌بایست صفحات وب شما را پذیرا باشد. البته همه سرورها همه نوع صفحه‌ای را پشتیبانی نمی‌کنند و نیز خدمات یکسانی را ارائه نمی‌دهند بلکه تنوع بسیار هم در خدمات و هم در قیمت دارند که بدون داشتن آگاهی لازم از خدمات قابل ارائه آنان انتخاب بهترین و مناسبترین میزبان وب ناممکن است.
ج ـ نکته سوم طراحی سایت و قرار دادن آن بر روی سرور می‌باشد.
با این امکان وب سایت اصطلاحا مانند محل دفتر و ویترین کار شماست که باید با دقت و حساسیت خاصی انجام شود.
● طراحی سایتهای صنعتی
چگونه یک مشتری جنس مورد نظر خود را شناسایی و ردیابی می‌کند، و احتمالا پیشنهادات خوبی را برای فروش بر روی صفحه وب ارائه می‌دهد؟ این مبارزه طلبی طراحی صفحات تجاری وب می‌باشد. بیشترین تولید کنندگان صنعتی با جدیت به سمت مشتریانشان جهت گیری کرده و صفحات طراحی شده برای کمپانیهای صنعتی ، می‌بایست تعصبات مشتری گرایانه قوی داشته باشند. گرایش به مشتری در روشی که صفحات صنعتی ، مشتری را چه از لحاظ تصویری و چه از لحاظ تعاملی درگیر می‌کنند، دیده می‌شود. صفحات صنعتی غالبا معمولیتر از صفحات دیگر به نظر می‌دهند. صفحات صنعتی در کل دارای سه عنصر می‌باشند.
● خصوصیات محصول
هر مشتری می‌بایست بتواند یک محصول خاص را از میان مجموعه‌ای از محصولات مشخص کند. این کار می‌تواند به صورت تصویری ، با استفاده از یک لیست انتخابی یا با استفاده از یک برنامه جستجو انجام شود.
● مشخصات محصول
بیشتر محصولات صنعتی همراه با اطلاعاتی عرضه می‌شوند که صفحه مشخصات نامیده می‌شود یک صفحه مشخصات ترکیبی از متن ، تصویر و توصیفاتی در مورد کارایی محصول در یک ورق کاغذ می‌باشد. خصوصیات کارایی یا تصویر توصیف کننده ساختار کالا ، اغلب عامل فروش یک محصول می‌باشند. البته با توجه به قابلیتهای وب، ایجاد صفحه مشخصات کالا در وب به روش سنتی ، محدود کننده به نظر می‌رسد. مشخصات کارایی کالا می‌تواند به صورت سه بعدی و همراه با حرکت ایجاد شود، همچنین خود محصول در حال انجام عمل ، قابل نمایش باشد.
● ارتباط با مشتری

● طراحی صفحات خرده فروشی
صفحات خرده فروشی کاملا با صفحات صنعتی متفاوت است چرا که در مورد محصولات خرده فروشی ، انتقال اطلاعات تکنیکی چندان مورد توجه نمی‌باشد. به هر حال چیزی که در این نوع صفحات دارای اهمیت بسیار است، تطابق تصاویر با اصل می‌باشد. در این نوع طراحی باید مسائل زیر را در نظر گرفت:
۱ـ خصوصیات تصویری و سازمانی فروشندگی خرده فروشیهای موفق چیست؟
۲ـ اجزا ساختاری خرده فروشی چیست؟
۳ـ از چه خصوصیات وب میتوان بگونه‌ای موثر در طراحی صفحات خرده فروشی سود جست؟

● صفحات تجاری
صفحاتی که برای مخاطبین تجاری طراحی می‌شوند با صفحات خرده فروشی و صنعتی تفاوت دارند. به خاطر داشته باشید که هر شرکت دارای زندگی و یک شخصیت وجودی در زمینه محصولات ویژه یا عملیات فروش خاصی می‌باشد. یک شرکت تلاش زیادی را صرف به تصویر کشیدن یک نمای حساب شده از خود می‌کند. این تلاش ممکن است شامل اسم ، آرم شرکت ، رسم الخطی که در مکاتبات شرکت استفاده می‌شود. رنگهای مورد استفاده و اینکه دقیقا چه اسامی برای معرفی محصولاتشان می‌کنند، باشد. یک صفحه تجاری می‌بایست منعکس کننده فرهنگ آن شرکت باشد. این بدان معنی است که صفحات وب یک بانک ، اساسا با صفحات وب یک تولید کننده اسباب بازی متفاوت است. قطعات اصلی پازل صفحه وب تجاری شامل اجزا زیر می‌باشد:
۱ـ نام شرکت رسما چگونه استفاده می‌شود؟ آیا بطور کامل نوشته می‌شود یا مخفف؟
۲ـ آیا نام ، یک نام تجاری ثبت شده است؟ آیا نام شرکت تحت قانون حق تکثیر می‌باشد؟
۳ـ آیا نام شرکت همان آرم شرکت است یا یک طرح گرافیکی جداگانه می‌باشد؟ اندازه ، مکان و جهت رسمی آن چگونه است؟
۴ـ آیا یک آرم تجاری یا یک نشان سازمانی است؟
۵ـ آیا اسامی محصولات ، اسامی تجاری طراحی شده به شکل خاص می‌باشند؟
۶ـ آیا این نوع اسامی با قلم ، وزن و تاکید متفاوتی نمایش داده می‌شوند؟
۷ـ آیا رسم الخط رسمی ، برای بدنه اصلی مکاتبات وجود دارد؟
۸ـ آیا متن ترازبندی شده است یا دارای برآمدگی و فرورفتگی است؟
۹ـ آیا اصلا رنگهای رسمی برای شرکت وجود دارد؟
۱۰ـ آیا یک سلسله مراتب برای مکاتبات در شرکت وجود دارد؟
۱۱ـ شما چگونه می‌توانید سئوالات و تقاضاهایتان را به قسمتهای مختلف ابلاغ کنید؟

● موسسات آموزشی
موسسات آموزشی دارای اولین و بیشترین نشریات وب می‌باشند و همگی با مشگل ساختاری یکسانی مواجهند. کالجها و دانشگاهها ، بیش از حد معمول ساخت یافته‌اند یا به عبارتی قسمت بندی شده به بخشهای مختلف می‌باشند، بنابراین صفحات وب می‌بایست حس مجازی تصویری از ارتباطات ساختاری داخل یک موسسه ارائه دهند بگونه‌ای که حس قدم زدن در آن موسسه در بیننده القا شود. جنبه یکسان صفحات آموزشی ، ترتیب عملیات داخل موسسات می‌باشد. این مسئله در تضاد کامل با صفحات تولید کنندگان و فروشندگان جز می‌باشد.
ترمهای مدارس همیشه مدت ثابتی دارند. تاریخ شروع و خاتمه از قبل دقیقا مشخص شده‌اند تقاضانامه و عملیات ورود به موسسه همگی استاندارد شده می‌باشند. گذراندن کل دوره تحصیلی اجباری است و معمولا می‌بایست تحت مجموعه‌ای از مراحل مشخص گذرانده شوند. کارنامه‌ها مقدار پیشرفت محصلین را مشخص می‌کنند. دانش آموزان بر اساس پیشرفتشان طبقه بندی می‌شوند، در حقیقت بر اساس وضعیت قبولی هر مقطع طبقه بندی می‌شوند، این صفحات به دلیل کمبود آزادی عمل طراح ، جزء مشکلترین صفحات از لحاظ طراحی می‌باشد.

●!صفحات مربوط به سرگرمی
در مقابل صفحات تجاری ، صفحات مربوط به سرگرمیها قرار دارند. درست است که در اینجا هم ممکن است برخی محدودیتهای تجاری اعمال شوند ( سونی، دیسنی و غیره ) ولی این صفحات در معمولیترین و مورد قبولترین شکلشان دارای کمترین محدودیتهای طراحی بوده و آزادی عمل زیادی برای طراح وجود دارد. مشتریان سرگرمیها اغلب جز بی ثباترین و مشکلترین مشتریان برای شناسایی و ردیابی می‌باشند. موضوعی که در سال گذشته مورد توجه ترین موضوعات بوده ممکن است دیگر مورد توجه نباشد. صفحات وب سرگرمی دارای خصوصیات زیر می‌باشد؛
۱ـ کمترین ساختار و عمل ، عکس العمل بیشتر
۲ـ اعتماد بیشتر به تصویر نسبت به اطلاعات نوشتاری
۳ـ استفاده بیشتر از منابعی که مشتریان بالقوه این نوع صفحات وب مجبور به یادگیری آن هستند.
۴ـ انجام محاسبات سطح بالا به منظور بهبود سرعت پردازنده ، عمق نمایش و پهنای باند شبکه.
حداقل در حال حاضر ، کمبود مهمی که در مورد صفحات سرگرمی وجود دارد تفاوت کلی بین شمایل صفحات وب با شکل واقعی سرگرمی واقعی مورد توجهشان مثل فیلم ، کتاب ، بازی ، ضبط صوت ، کنسرت و نمایش زنده و چیزهای دیگر را با صفحات وب مقایسه کنند، به سادگی به عدم واقعگرایی صفحات وب نسبت به رسانه اصلی پی می‌برند. برای موفقیت صفحات سرگرمی وب یا باید واقعگرایانه صفحات وب با وسایل موجود در زندگی منطق شود و یا صفحات سرگرمی وبی طراحی شود که هیچ مرجعی در دنیای واقعی برای مقایسه نداشته باشند.

● صفحه اصلی سایت
شما با تهیه یک صفحه اصلی موفق ، این شانس را خواهید داشت تا تصویر مثبتی را در دید بینندگان و حضار ایجاد کنید. با اینکه در دنیای عادی می‌توان از منابع متعددی استفاده کرد، اما در جهان آن لاین تنها یک منبع اصلی وجود دارد و آن صفحه اصلی شما است. با تعدادی طرح ساده ، صفحه اصلی شما می‌تواند پیام تجاری شما را به طرزی تاثیرگذار منتقل سازد. در اینجا ملزم به رعایت نکات زیر هستید.
● صفحه اصلی خود را منحصر به فرد طراحی کنید.
بگونه‌ای که کاملا از نمونه رقبای خود متمایز باشد، برای انجام این کار ابتدا از موترهای جستجوگر ( مانند : گوگل ، یاهو و ... ) برای یافتن وب سایتهای تجاری مشابه با کار خود استفاده کنید و سپس به سئوالات زیر پاسخ دهید:
۱ـ صفحات اصلی شبیه چه چیزی است؟
۲ـ وب سایت رقبای شما چه تولیدات و خدمات خاصی ارائه می‌دهد؟
۳ـ چگونه می‌توانید صفحه اصلی خود را از سایرین متمایز سازید؟
۴ـ موارد منحصر به فرد مربوط به تولیدات و خدمات شرکت شما چیست؟ مطمئن شوید که تولیدات و خدمات قابل توجهی را در مرکز تجاری خود ارائه می‌دهید.
● طرحهای ساده پیاده کنید.
صفحه اصلی خود را مملو از تصاویر ، رنگها و متون متفاوت نسازید. گرافیکهای بزرگ موجب می‌شودتا انتقال اطلاعات از کامپیوتر شما به آرامی صورت گیرد و بازدیدکنندگان زیاد معطل نشوند. پر کردن صفحه از تصاویر ،‌ رنگها و ترکیبات خطوط متفاوت بازدیدکنندگان را سردرگم می‌کند و آنها مجبور می‌شوند که زمان زیادی را صرف کنند. سعی کنید صفحه اصلی بسیار ساده و رسمی و مبتنی بر فعالیت مورد نظر و مطابق با معیارهای تجارت بین الملل (International Marketing ) باشد.
‌● ایجاد یک وب سایت آسان و راهبر
برای این کار از پیوندهای ارتباطی راهگشا استفاده کنید تا افراد مسیر خود را تشخیص دهند و مطمئن شوند که همه صفحات دارای مجموعه‌ای ثابت از این پیوندها است. ( با استفاده از خدمات کسب و کار اینترنتی ترکیب شده با طرحهای مناسب می‌توان به نتایج هوشمندانه‌ای رسید. ) در آخر مطمئن شوید که هر صفحه در وب سایت شما در برگیرنده یک پیوند به صفحه اصلی است.
● محتوای وب سایت خود را به روز رسانی کنید.
برای آنکه به بازدیدکنندگان وب سایت خود نشان دهید که آن ارزش دیدن مداوم را دارد، مطالب آنرا به روز ( Up To Date ) سازید و اطلاعات جدید و هرگونه تغییر در خصوص عملکردهای تجاری خود را ارائه دهید. سعی کنید آخرین زمانی که وب سایت شما به روز شده است را در پایین صفحه ذکر کنید تا بازدیدکنندگان آگاه شوند که وب سایت بطور مداوم در حال تکامل است.
● کسب و کار آن لاین خود را ارتقاء بخشید.
پس از طی مراحل بالا ، اکنون زمان آن فرامی‌رسد تا با تدوین جدول زمانبندی شده و در نظر گرفتن اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت ، کسب و کار خود را گسترش دهید و امکانات و فعالیتهای بیشتری را ارائه کنید.
‏‏‏

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر