دیلی جالب

۱۳۸۹ فروردین ۱, یکشنبه

بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو بر اساس کلمات کلیدی


هر وب سایتی اولین هدفی که دنبال می کند ، جذب کاربران و بازدیدکنندگان می باشد و موتورهای جستجو مهمترین منابع برای هدایت ترافیک به سایت خواهند بود از این رو هر برنامه نویس و طراح وب سایتی جهت رسیدن به این هدف اولین نکته ای که باید به آن فکر کند مبحث Search Engine Optimization ) ) SEO می باشد . اولین مقاله از سری مباحث SEO را در اینجا با تکیه بر مبحث کلمات کلیدی پیش رو دارید و در آینده مباحث بعدی را یه ترتیب بررسی خواهیم کرد .

امروزه بیش از 86 درصد هدایت ترافیک اینترنت بر عهده موتورهای جستجو می باشد ، کاربران یه راحتی نیازهای خود را در سرچ انجین ها دنیال می کنند و تقریبا محال است که کاربری از اینترنت استفاده کند و سراغی از موتورهای جستجو نگیرد ، Google و yahoo جدای از بحث کیفیت کاری ، حداقل به خاطر خدمات جانبی ، معروف ترین موتورهای جستجو خواهند بود ، هر وب سایتی اولین هدفی که دنبال می کند ، جذب کاربران و بازدیدکنندگان می باشد و موتورهای جستجو مهمترین منابع برای هدایت ترافیک به سایت خواهند بود از این رو هر برنامه نویس و طراح وب سایتی جهت رسیدن به این هدف اولین نکته ای که باید به آن فکر کند مبحث Search Engine Optimization ) ) SEO می باشد . اولین مقاله از سری مباحث SEO را در اینجا با تکیه بر مبحث کلمات کلیدی پیش رو دارید و در آینده مباحث بعدی را یه ترتیب بررسی خواهیم کرد .

قبل از هر چیز این طراح و برنامه نویس است که باید سیستم و عملکرد رباتهای جستجوگر را بشناسد و با دیدی از دریچه نگاه یک ربات جستجو گر ( googleBot یا YBot ) به طراحی و اجرای چهار چوب و انتخاب تکنولوژی وب سایت بپردازد ، از این رو نگاهی کوتاه داریم به عملکرد رباتهای جستجوگر در مواجه با یک وب سایت.


متون و نوشتار خوراک اصلی همه رباتهای جستجو گر خواهد ، رباتها تمامی تگهای HTML را از سایت حذف خواهند نمود ، کدهای JavaScript و CSS را نادیده خواهند گرفت و در نهایت انچه باقی می ماند را Index خواهند نمود . به عنوان مثال صفحه اول سایت IrDevs از دیدگاه یک روبات جستجو گر را می توانید اینجا ببینید برای تصحیح نمایش متون Encoding را UTF8 انتخاب کنید

متون و نوشتار سایت برای روبات معنی خاصی را نخواهد داشت بلکه او تنها کلمات را می بیند و بر اساس فرمولی که برایش تعیین شده است شروع به Index و ذخیره کلمات خواهد کرد و زمانی که کاربری به جستجوی کلمه خاصی در صفحه اصلی موتور جستجو گر بپردازد ، ربات به سراغ این کلمات Index شده خواهد رفت و بر اساس 200 آیتم متفاوت برای درجه بندی محتویات هر صفحه تصمیم خواهد گرفت تا کدام را نشان دهد و کدام را نشان ندهد و همینطور رتبه بندی صفحات هم بر اساس همان 200 ایتم اصلی خواهد بود تا مشخص گردد کدام سایت را اول نمایش دهد و کدام را دوم و الی آخر ..

بنابراین کلمات نقش اصلی را در راهبری موتورهای جستجو بازی می کند ، این کلمات می تواند در title صفحه و یا در URL ادرس آن صفحه و یا در محتویات سایت باشد و یا حتی در متا تگ ها Meta Tag ،
برای ربات جستجوگر مهم خواهد بود که کلمه ای که کاربر یه دنبال آن است و قبلا در سایتی ان را Index کرده است در چه جایگاهی و کدامین قسمت سایت قرار داشته است رتبه بندی جایگاه کلمات کلیدی به صورت زیر خواهد بود :

1 – کلمات کلیدی در تگ title
اصلی ترین جایگاه برای کلمه تگ Title هر صفحه خواهد بود . چرا که این تیتر اصلی صفحه است که در هنگام نمایش نتیجه جستجو کاربر جستجو گر را مجاب برای دیدن صفحه مربوطه خواهد نمود .

2 – کلمات کلیدی در آدرس صفحه یا URL
آدرس صفحه جایگاه بعدی امتیاز دهی را خواهد داشت ، مثلا flash | Iranian Developers برای کلمه flash گزینه خوبی خواهد بود . استفاده از آدرس دهی داینامیک برای رباتها تاثیری نخواهد داشت چرا که بیشتر انها این ادرس ها را دنبال نمی کنند مثل flash | Iranian Developers

3 – میزان تکرار کلمه در متن صفحه
اینکه چه حجمی از متن اصلی سایت و یا به عبارتی بهتر چند درصد از کلمات متون سایت با کلمه یا عبارت سرچ شده همخوانی دارد ، جایگاه سوم امتیاز دهی را در بر می گیرد . معمولا 3-7 درصد کلمات صفحه مربوطه باید با عبارت سرچ شده هماهنگ باشد تا ربات امتیاز این گزینه را برای ان صفحه اعمال کند .

4 – کلمات کلیدی استفاده شده در لینک به آن سایت
برای ربات مهم خواهد بود تا بداند سایتهای دیگری که به شما لینک داده اند از چه کلماتی در ان لینک استفاده کرده اند ، این یک تایید ضمنی از جانب دیگر سایتها به حساب می اید که محتویات سایت شما با ان کلمات هماهنگ است .

5 – کلمات کلیدی داخل تگ های h1 , h2 , strong , …
استفاده از تگهای header و Bold و حتی Italic برای مشخص سازی مطالب مهم سایت استفاده می شوند و ربات ها با تکیه بر همین اصل برای محتویات درون این تگها ارزش بیشتری قایلند

6 – کلمات استفاده شده در خصوصیت alt برای تگ img
رباتها و یا Spiders تصاویر را درک و Index نمی کنند انها تنها بر اساس گزینه alt از تگ img به محتویات انها پی می برند بنابراین در صورتی که تصاویر و عکس در صفحات دارید حتما گرینه alt را با مطالب مربوط یه تصویر پر کنید .

7 – کلمات داخل metaTags
برای ربات گوگل کلماتی که در meta تگها استفاده می شود اهمیت چندانی ندارد اما Yahoo و MSN هنوز بر پایه انها به رتبه بندی سایتها می پردازد از این رو پر کردن صحیح انها ضرری نخواهد داشت .

8 – تمرکز و فاصله کلمات کلیدی
مطلب مشخصی است که نزدیکی کلمات پیدا شده در یک صفحه برای یک عبارت فرضی ، در جایگاه و رتبه بندی آن صفحه تاثیر دارد .

9 – کلمات کلیدی سطح دوم
برنامه ریزی برای هدف مند سازی بازدیدهایی که از طریق موتورهای جستجو صورت می گیرد بر عهده کلمات کلیدی درجه دو خواهد بود ، مثلا کلمه Developer گزینه بسیار وسیعی خواهد بود و زبانهای مختلفی را در بر می گیرد و اما همراه کردن ان با کلمه کلیدی درجه دویی مثل Iranian باعث می شود تا بازدیدهای فارسی زبان از سایت صورت گیرد و منطقه جغرافیای ایران را هدف قرار دهد "Iranian"

10 – مترادفات و منشعبات کلمات کلیدی
سایتها با زبان انگلیسی مشکلی با کلمات مترادف و یا منشعب نخواهند داشت چرا که سایتی که کلمه Ajaxi یا Ajaxian را در خود دارد امتیاز مربوط به Ajax را دریافت خواهد کرد اما برای سایتهای فارسی این اتفاق رخ نمی دهد و کلمه آژاکس و آژاکسین برای ربات دو کلمه جدا خواهند بود حتی نتیجه رتبه بندی برای دو کلمه آژاکس و اژاکس متفاوت است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر